Set fra rælingen

I Rusland og det tidligere Sovjetunionen har flodsejlads altid haft stor betydning for varetransport fra nord til syd og øst til vest.

Sejlads og oplevelser på Volga for nutidens tourister, er helt sikkert anderledes end da vikingerne sejlede her eller tiden med pramdragerne, som maleren Repin har skildret.
Under sejladsen opleves varierende landskaber, små fattige bygder, farverige landsbyer og storbyer med kommunistisk betonbyggeri og forfaldne industrikvarterer.
 




Kanalbyggeriet har oversvømmet adskillige landsbyer, og der kan ses ruiner af kirker, hvor kirketårnet rager op af vandet.



Med kommunismens fald og et frit marked, bukkede store dele af den forældede russiiske industri under for den udenlandske konkurrence.



De moderne tider er også kommet til de små bygder. Udover elektricitet og TV, er der fin mobildækning.

Det kommuniste betonbyggeri findes overalt og selv nybyggeriet bærer præg af samme bastande arkitektur.


I kommunist tiden blev mange af de ortodokse kirker lukket og brugt til andre formål . Men med de nye tider har den ortodokse russiske kirke fået et come-back, og kirkerne er blevet istandsat og ført tilbage til deres oprindelige formål.


På turen skal man igennem 8 sluseværker, hvor nogle består af mere end en sluse. Sluser og kanalsystemet er bygget af fanger. Manglede der arbejdskraft, blev tilfældige mennesker anholdt af Stalin's hemmelig politi.
Tjekaen's motto var: Alt er os tilladt, så de dømte uskyldige mennesker til tvangsarbejde.



Retur til hovedside

Retur til Rejsebeskrivelser