Set fra rælingen
I
Rusland og det tidligere Sovjetunionen har flodsejlads altid haft
stor betydning for varetransport fra nord til syd og øst til vest.
Sejlads
og oplevelser på Volga for nutidens tourister, er helt sikkert
anderledes end
da vikingerne sejlede her eller tiden med pramdragerne, som maleren
Repin har
skildret.
Under sejladsen opleves varierende
landskaber, små fattige bygder, farverige landsbyer og
storbyer med kommunistisk betonbyggeri og forfaldne industrikvarterer.

Kanalbyggeriet har oversvømmet adskillige landsbyer, og der kan ses
ruiner af kirker, hvor kirketårnet rager op af vandet.

Med
kommunismens fald og et frit marked, bukkede store dele af den
forældede russiiske industri under for den udenlandske konkurrence.

De moderne tider er også kommet til de små bygder.
Udover elektricitet og TV, er der fin mobildækning.
Det kommuniste betonbyggeri findes overalt og selv nybyggeriet bærer
præg af samme bastande arkitektur.

I
kommunist tiden blev mange af de ortodokse kirker lukket og brugt til
andre formål . Men med de nye tider har den ortodokse russiske
kirke fået et come-back, og kirkerne er blevet istandsat
og ført
tilbage til deres oprindelige formål.

På
turen skal man igennem 8 sluseværker, hvor nogle består af mere end en
sluse. Sluser og kanalsystemet er bygget af
fanger. Manglede der arbejdskraft, blev tilfældige mennesker anholdt af
Stalin's hemmelig politi.
Tjekaen's motto var: Alt
er os tilladt, så de dømte uskyldige mennesker til
tvangsarbejde.

Retur til hovedside
Retur
til Rejsebeskrivelser